Zoekmachine optimalisatie anno 2017


SEO, Search Engine Optimization, of zoekmachine optimalisatie.
Een term die elke marketeer ongetwijfeld al enkele keren heeft zien seo_meme_lionel_richie_humixpasseren. SEO was, net zoals het gehele digitale marketing landschap, door de jaren heen sterk aan veranderingen onderhevig. Zelfs nu, anno 2015, is niemand 100% zeker van alle zaken die SEO beïnvloeden en heeft nog niemand de code gekraakt tot “dé perfecte zoekmachine geoptimaliseerde website”. Ook zijn er inmiddels duizend miljoen artikels en blog posts te vinden die dit onderwerp behandelen waardoor velen door de bomen het bos niet meer zien…

 

Het is natuurlijk onze job (maar vooral onze passie, ja écht) om zo up-to-date mogelijk te blijven over al deze veranderingen. Zo hebben we al heel wat interessante (en helaas ook heel wat minder interessante) blogs, artikels, surveys, … de revue zien passeren. Om het jullie gemakkelijk te maken linken we in deze blog door naar enkele artikels uit onze “high quality content” bibliotheek. Wil je dus echt mee zijn met het hele SEO verhaal en ook mee kunnen praten met de coole kids? Dan is deze blog al een goed begin!

 

Een beetje geschiedenis: Age of the gurus a.k.a. “rank and bank”

seo_2016_memeWie begin jaren 2000 mee was met het hele zoekmachine optimalisatie gebeuren zat bijna letterlijk op een goudmijn. Vele online marketing “gurus” hebben hier ook van geprofiteerd, en terecht! Een zeer basic, maar SEO geoptimaliseerde website of webshop die de juiste niche target en de juiste content bevat, kon al snel evolueren tot een goed gerankte pagina die maandelijks enkele duizenden (en vaak meer, afhankelijk van de niche) bezoekers aantrekt. Het was vaak voldoende om de belangrijkste keywords zo vaak mogelijk te herhalen en Google deed de rest van het werk.

Wanneer je dan werkt met advertenties of als affiliate, kon je op een relatief korte termijn al snel een leuke cent bijverdienen. Vanaf het moment dat zo’n website opgezet was, was het in principe automatische piloot en kon dit hele proces toegepast worden op een andere niche. En als je een beetje geluk had was slechts één landingspagina al genoeg om miljoenen euro’s omzet te genereren.

Maar de tijd van “rank & bank” is stilaan voorbij, of toch op zijn minst veel grotere uitdaging geworden.

 

Wat zijn de basisvereisten van een goede SEO?

Tot op de dag van vandaag kan niemand met 100% zekerheid zeggen hoe het algoritme van Google precies in elkaar zit. Het tweejaarlijks onderzoek van Moz schept wel een duidelijker beeld van de ranking factors die het meest invloed zouden hebben. Dit onderzoek bewijst nog maar eens hoe SEO de voorbije jaren veranderd is. De belangrijke updates van Google dwingen merken tot een meer user-focused aanpak waarin kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid centraal staan. In een vorige blog post wordt deze overgang van SEO naar CEO (Customer Experience Optimization) in detail besproken.search_engine_optimization_meme

De oorzaak van deze veranderingen hebben we vooral te danken aan het feit dat het zoekgedrag van de gebruiker sterk is geëvolueerd. Zo is ook mobile-friendly geen optie meer maar een noodzaak. Local search wint aan belang EN mensen hebben tegenwoordig veel meer platformen tot hun beschikking om te zoeken naar o.a. (product)informatie, reviews en/of waarderingen. Denk bijvoorbeeld aan Youtube. Zij hebben de afgelopen jaren sterk aan belang gewonnen doordat tal van gebruikers bijvoorbeeld veel hands-on product reviews plaatsen en rechtstreeks doorlinken naar productpagina’s. Of de tientallen vergelijkingssites (zoals beslist.be of vergelijk.be) die het gebruik van Google voor sommigen overbodig maken.

De uitdaging zit hem in het feit dat internetgebruikers vandaag de dag verwachten om, met zo weinig mogelijk inspanningen, zoekresultaten te vinden die contextueel zo nauw mogelijk aansluiten bij wat ze zoeken. Moderne SEO vereist technische, creatieve en strategische input en dat zal ook zo blijven evolueren.

Het is nu meer en meer van belang om:

  • Te zorgen voor een sterke en consistente merkaanwezigheid doorheen alle digitale kanalen.
  • Een zekere sociale invloed te behouden en onderhouden op diverse social media kanalen.
  • Te zorgen voor een optimale landingspagina.
  • Te experimenteren met visuele content.
  • Te zorgen voor een inhoudelijk sterk én mobielvriendelijk platform dat toegankelijk is van eender welke locatie en apparaat.
  • Website én content netjes en up-to-date te houden. (Dit wordt tevens beloond door Google)

Ranken op de eerste pagina van Google is een privilege, maar gelukkig ook geen noodzaak. Zo zorgt een stijging in de zoekresultaten niet meteen voor een stijging van de verkopen. “Knowing the rankings for a set of keywords doesn’t really give you an idea of performance, it’s just a number”.

Een SEO-blog kan slechts op één manier worden afgesloten en dat is met een wijsheid, dus denk eraan, my fellow SEO’ers:

?????????????????????????????????

Kevin Haveau | 30 januari 2017

Contacteer Ons