World Usability Day 2016 – Atomic design


Vrijdag 10 november was het zover: na het succes van vorig jaar, werd er opnieuw een World Usability Day georganiseerd in de Winkelhaak in Antwerpen. De interessante workshops trokken meteen de aandacht, maar ook de latere thema’s en het panelgesprek behoorden tot het grondig uit te spitten gebied op deze dag. Het doel van de dag: zoveel mogelijk opsteken, en me volledig laten onderdompelen in onze Belgische UX-wereld en zijn aanhangers.

Na het overwegen van de verschillende mogelijkheden, leek de workshop van Clovis Six mijn aandacht te trekken. Waarom? Daar heb ik niet meteen een antwoord op; maar de belofte om aan de hand van zijn werkwijze de communicatie binnen je team en ten opzichte van stakeholders te verbeteren klonk alleszins niet mis!

 

Atomic Design – de theorie.

Clovis gelooft alvast in Atomic Design…de vraag is dan natuurlijk of wij dat ook zullen doen na zijn betoog. Maar laten we beginnen bij het begin: Atomic Design. Wat is het? Hoe doe je het? Maar vooral, wat kan je eruit halen?

De techniek bestaat eruit om alle informatie te gaan opdelen in kleinere stukjes in plaats van 1 grote ‘blob’ aan informatie aan je stakeholders aan te bieden. Op die manier kan je alles gaan structureren en kan je de communicatie tussen de verschillende teams gaan optimaliseren.

Atomen zijn de kleinste deeltjes van je website, building blocks zoals een afbeelding of een titel. Ze zijn niet echt nuttig op zichzelf maar dienen een groter geheel.
De moleculen zijn vervolgens een groepje atomen zoals bijvoorbeeld een button met daarop de bijhorende tekst. Van daaruit kan je dan weer verder groeperen naar organismen en templates om uiteindelijk een volledige pagina samen te stellen.

Je gaat dus klein beginnen om zo tot een groter geheel te komen; denk bij de atomen en moleculen maar aan kleine legoblokjes waar je op het einde van de rit een hele stad mee bouwt.
De achterliggende bedoeling is om een shared language te creëren. Door de verschillende elementen op te lijsten en benoemen vermijd je tenslotte discussies en weet iedereen waar je het over hebt.

 

Puzzelen met atomen.

De titel verraad het wat, en ja hoor…het is echt waar: tijd om te puzzelen!

 

Tijdens dit deel van de workshop is het de bedoeling om met de verschillende bouwstenen zelf een website te ‘puzzelen’. Clovis overhandigt aan ieder team een werkblad en een omslag met ‘building blocks’ of atomen en moleculen (afbeeldingen, titels, buy-buttons, tekstvakken, …). Bouwen is de boodschap, tot je de ‘Unicorn-website’ klaar hebt.
Best leuk als je ’t mij vraagt; én je krijgt een beeld van de ideeën en inzichten van de andere teamleden (developers, UX-ers, designers).
Bovendien kan je dit ook toepassen bij een klant, om zo samen op een leuke manier tot een consensus te komen en dat op een snelle manier. Of om gewoon het idee van je klant te bevragen.
Stof tot nadenken dus!

 

Of ik voor Atomic Design gewonnen ben?

Mij lijkt het iets wat je automatisch altijd doet. Je stelt geen wireframes samen zonder de building blocks ervoor te hebben; het is natuurlijk wel zo dat niet elk stukje wireframe duidelijk benoemd is.

Je gaat aan de hand van deze methode dus een stuk bewuster te werk, wat in sommige gevallen zeker nuttig kan zijn. Het actief samenstellen van een ‘papieren’ website lijkt me wel weer nuttig. Het hangt uiteraard af van je type klant of van de verschillende stakeholders; maar wie weet ga ik er in de toekomst toch mee aan de slag.

Een geslaagde Workshop dus, en dankjewel Clovis!

Na de lunch was het dan tijd voor een aantal sprekers, gevolgd door een panelgesprek.

Natalia Arsand mocht het startschot geven en haalde meteen een veel besproken onderwerp aan. Sustainable design was het thema; denk aan de natuur de boodschap!
Hoe kan je als designer meehelpen aan een wereld waarin je de toekomst van onze aarde op de eerste plaats zet (bijvoorbeeld minder vlees eten of enkel recycleerbare verpakkingen)? En hoe kan je als persoon een impact hebben op de toekomst van onze wereld?

Barbara Kok kroop eerder in de huid van de productontwikkelaar en onderzocht de verschillende componenten in het ontwerpproces en het daarbij horende effect op de productkwaliteit. Hoe vaak wordt er effectief onderzoek gedaan naar de ervaringen van de gebruiker? En krijgen we hierdoor een beter resultaat op het einde van de rit? Een vraag waarbij ik toch wat op mijn honger blijf zitten; een onderwerp dat veel meer onderzoek vereist voor een duidelijk antwoord!

Tenslotte was het de beurt aan Pieter Rahier. Hij sprak vol overgave over UX in de Banking World, en hoe je de ervaring van de klant kan optimaliseren via de logge structuur van de bankwereld. Hieruit neem ik vooral mee dat er altijd een weg is naar optimalisatie…

World Usability Day heeft me al bij al aangenaam verrast. Het was een leerrijke dag waarop visies gedeeld werden en relaties gelegd.

Fijn dat ik erbij kon zijn dus!

Gwen Van Campenhout | 14 november 2016

Contacteer Ons