UX bijschaven in het verre Amerika: UXPA 2016 Seattle


Bij Humix krijgen we de vrijheid en opportuniteit om ons bij te scholen in een van onze 4 specifieke domeinen. Mijn domein is UX. Hiervoor stapte ik maandagochtend het vliegtuig op richting Seattle waar ik de 4-daagse UXPA 2016 conferentie volgde.

Spannend, mijn eerste grote reis alleen maar wel met de volle goesting om zeer veel bij te leren.

Aangekomen in Seattle, trok ik naar mijn hotel ‘The Westin’ waar de UXPA-conferentie plaatsvond. De eerste dag had ik nog wat ruimte om de stad te verkennen, waar ik dan ook meteen gebruik van heb gemaakt. Van de Public Pike Place Market tot de Space Needle; op 1 dag heb ik geprobeerd om de volledige stad te ontdekken. Maar daar was de jetlag: op tijd naar bed, want de volgende dag kon UXPA echt van start gaan!

Na een typisch American breakfast, vlogen we er meteen in met een workshop rond Customer Journey Mapping. Hierin kwam alles aan bod over de opmaak van een volledige Customer Journey aan de hand van het volgende principe: Understand, Assess en Design/Redesign. Hierbij is het belangrijk om rekening te houden met de volgende eigenschappen:

  •       Collaborative
  •       Focused
  •       Research based
  •       Customized
  •       Integrated

De workshop sloten we af met het omzetten van theorie in praktijk door eigenhandig een Customer Journey te creëren.

Vanaf woensdag gingen de (vele) presentaties van start. Dagelijks volgde ik 4 à 5 presentaties met telkens een kleine pauze tussenin. Deze pauzes waren het perfecte moment om met de andere aanwezigen te discussiëren over de afgelopen presentaties. Hoewel ik elke dag kon kiezen uit meer dan 20 presentaties, ging mijn voorkeur uit naar die topics die gelinkt zijn aan mijn dagelijkse activiteiten bij Humix: Customer Journey, User Research en Content Strategy.

Tijdens de Customer Journey presentaties kwam ik meer te weten over hoe persona’s op te maken, Journeys uit te tekenen en welke elementen zeker niet mogen missen in een volledige Customer Journey. Hierover komt later nog een uitgebreid blogbericht op onze website.

Vragen als ‘Welke tools gebruik je het beste voor mobile research?’ en ‘Wat is de ideale user research situatie?’ werden beantwoord tijdens de sessies omtrent gebruikersonderzoek. Hier heb ik ook geleerd hoe je een perfecte moderator kan zijn. Om deze te zijn moet je rekening houden met volgende eigenschappen:

  •       Objectief
  •       Open-minded
  •       Nieuwsgierig
  •       Flexibel
  •       Geduldig

De laatste pijler, Content Strategy, ging hoofdzakelijk over de verschillende soorten content-types, hoe je deze best kan structureren en welke nuttige tools je hiervoor kan gebruiken tijdens content-meeting. Deze tools helpen je om op een makkelijke en overzichtelijke manier content te structureren samen met de klant.

Hierbij werd ook nog eens het belang van een goede eerste indruk op je website besproken. Het is het belangrijk dat je:

  •       een duidelijke waardepropositie voorop houdt  door gebruik te maken van een concrete story.
  •       login en account registraties zo kort en bondig mogelijk maakt, enkel het noodzakelijk telt!
  •       contentloze pagina’s vermijdt: Voorzie related content wanneer er geen resultaat weergegeven wordt.
  •       voor engagement zorgt gedurende het bezoek van de gebruiker.
  •       gebruik maakt van visuele elementen (video/foto/icoon) om de aandacht van de bezoeker te trekken

Na 4 dagen vol leerrijke input, Amerikaanse small talks en slechte nachten (lees: jetlag), was er nog even tijd om de toerist uit te hangen in Seattle. Zo bezocht ik nog enkele shopping malls en genoot ik van een laatste koffie aan Lake Union.

Helaas kwam ook aan dit fantastische avontuur een einde. Zaterdagavond stapte ik vol nieuwe kennis het vliegtuig op terug richting België. UXPA 2016, u was geweldig!

Margot Avonts

Margot Avonts | 10 juni 2016

Contacteer Ons