User Experience in de gezondheidszorg


Op 17 november trok ik naar het evenement ‘Healthcare UX’ in de House of Innovation in Antwerpen voor een leerrijke dag omtrent User Experience in de gezondheidszorg. Op het programma vier lezingen van vier interessante sprekers met als doel een discussie te starten over de mogelijkheden om de gezondheidszorg om te vormen naar een totaalbeleving voor de patiënt. Iets wat uiteraard tijd en geduld nodig heeft maar wel erg belangrijk is, we ontwerpen tenslotte onze eigen toekomst.

 

De eerste spreker was Amy Cueva (USA), oprichter van Mad*Pow, een bekroond ontwerpbureau dat klanten helpt om hun diensten en producten voor de gezondheidszorg te verbeteren en tegelijk hun financiële doelstellingen te bereiken. Ze focussen zich op het verbeteren van de user experience, het gebruik van design als aandrijving van verandering en het realiseren van mensgerichte innovatie.

Haar leidraad in haar werk is empathie. Empathie verheft ons bewustzijn, inspireert ons en kan helpen om ons bepaalde mogelijkheden voor te stellen. Daarom is empathie de sleutel tot een compromis tussen wat er goed is voor de patiënt en wat er goed is voor de business.  De simpele stelling ‘shared value + shared action = shared profit’ toont aan dat er wel degelijk een manier is om de sociale en financiële doelstellingen te matchen, maar nog al te vaak wordt dit los van elkaar bekeken in de gezondheidszorg. Door echter samen te werken en empathisch te luisteren naar elkaars wensen en noden kan mensgerichte innovatie plaatsvinden; ‘Cause collaboration is the new innovation’.

“Collaboration is the new innovation.”Amy Cueva

Na deze filosofisch getinte lezing, die heel wat stof tot nadenken gaf, was Hamish Dibley aan de beurt (UK). Hamish is een onafhankelijke managementconsultant die reeds voor heel wat verschillende organisaties in de gezondheidszorg gewerkt heeft. Zo heeft hij heel wat kennis, ervaring en expertise opgedaan over systemen in de gezondheidszorg. Zijn doel is het optimaliseren van deze systemen met de patiënt in de hoofdrol.

De dag van vandaag wordt er teveel gefocust op het reduceren van kosten. De kosten moeten dalen, dus gaan we onze activiteiten aanpassen, en dit vaak ten koste van de patiënt. Een aanpak die duidelijk niet werkt. Daarom moeten we een uitgebreide en intelligente analyse maken van de huidige systemen. We moeten bestuderen wie, wat, waar, waarom en wanneer. Deze kwalitatieve aanpak zal voor een efficiënte en holistische oplossing zorgen, iets wat de huidige kwantitatieve aanpak duidelijk niet doet.

 

De derde spreker van de dag was Ed Matthews (UK). Ed leidt sinds 2007 het ‘Helen Hamlyn Center for Design’ in alles wat te maken heeft met ‘Inclusive Design for Healthcare’ en ‘Patient Safety’. Hij ontwikkelt er principes en methodes om betere producten, diensten en systemen te kunnen ontwikkelen.

Tijdens de lezing maakten we kennis met heel wat interessante tools en methodieken die kunnen helpen bij het ontwerpen voor de gezondheidszorg. Een leuk voorbeeld hiervan is de ‘Third Age Suit’. Wanneer je dit pak aandoet ervaar je hoe het is om de motoriek, de flexibiliteit, het gehoor, het zicht en de spierkracht van een doorsnee 75-jarige bejaarde te hebben.

De vierde en laatste lezing van de dag was die van Mark Kramer (Oostenrijk). Een professor met een achtergrond als chirurg die zich, naast lesgeven en onderzoek, focust op alles wat te maken heeft met technologie en hoe dit de gezondheidszorg kan verbeteren.

Als ex-patiënt kan hij beamen dat er nog heel wat tekortkomingen zijn op vlak van totaalbeleving. Hij pleit daarom voor een ‘Patient Experience Team’ in elk ziekenhuis. Voorts onderzoekt hij de mogelijke toepassing van nieuwe technologieën in ziekenhuizen zoals bijvoorbeeld een Virtual Reality bril voor studenten geneeskunde.

vr

De combinatie van deze vier boeiende lezingen zorgde voor een mooi totaalbeeld en creëerde voor mij een nieuw perspectief op de zorgsector. Ik wil Monkeyshot daarom graag bedanken voor deze leuke dag en ik kijk al uit naar de volgende editie. Hopelijk kunnen we tegen dan al enkele succesvolle voorbeelden aanhalen van mensgerichte innovatie in deze sector!

Annelies Jans | 25 november 2016

Contacteer Ons