MeasureCamp Londen IX: 3 Key Takeaways


Op 9 en 10 september vond de 9e editie van Measurecamp in Londen plaats. Humix kon natuurlijk niet ontbreken. Daarom zakten we met een delegatie van 3 analisten naar Londen af voor een dag vol interessante discussies en talks van zowel de Simo Ahava’s van de datawereld als de ‘newbies’. Measurecamp wordt bestempeld als een ‘unconference’.  Dat wil zeggen dat er volgens het principe van open-podium iedereen die een interessant topic te bespreken heeft, een case wil tonen of een vraag wil stellen aan een groep collega’s aan het begin van de dag een tijdsslot kan reserveren in een van de 9 rooms. Daags voor de conferentie werden er ook enkele workshops georganiseerd waarin de deelnemers in kleine groepen samenwerken om vragen te beantwoorden. Het is moeilijk om een tweedaagse van verschillende workshops en ongeveer 60 talks en discussies samen te vatten. Daarom dat ik me in deze blog beperk tot mijn persoonlijke 3 key take aways

Ontwikkelaars en web analisten moeten voortdurend communiceren

Alvorens het analyseren van de activiteiten op online platformen zoals websites en applicaties moeten er enkele stappen worden doorlopen. Waar vroeger trackingcodes hardcoded op de website werden geplaatst, wordt er nu gebruik gemaakt Tag Management Systemen die vaak beheerd worden door de marketingafdeling. Vaak is er vanuit het IT kamp heel wat weerstand tegen tag managers. Het geeft anderen immers de mogelijkheid om custom code toe te voegen en dit brengt het risico met zich mee dat de hele website plat gaat. Op Measure Camp werd het belang van de rol van de web analist hierin bendadrukt. De analist moet continue in contact staan met zowel IT als marketing. Daarom is het belangrijk dat ontwikkelaars en de analisten bij het opstellen van de pagina voldoende communiceren zodat beide partijen in latere fasen weten wat hen te doen staat. Meer specifiek moet de web analist communiceren over het design van de datalayer zodat hij of zij voldoende middelen heeft om te starten met het implementeren van het Tag Management Systeem.

Firebase biedt vele voordelen voor het ontwikkelen en tracken van applicaties

Sinds mei is het Firebase-platform van Google uitgebreid tot een platform voor ontwikkeling van mobiele applicaties waarbij analytics het hart voor alle aanpassingen vormt.

Firebase heeft nu enkele grote voordelen:
• Het is een platform met verschillende functies: Firebase is ten eerste een platform dat developpers kunnen gebruiken voor het ontwikkelen van nieuwe applicaties. Ten tweede bevat het platform verschillende tools die ervoor moeten zorgen dat nieuwe gebruikers zich aanbieden of dat bestaande gebruikers meer met de applicatie gaan werken. Ten derde zorgt AdMob ervoor dat de eigenaar geld kan verdienen aan de applicatie. Ten slotte laat de nieuwe Firebase Analytics-tool je toe om de gegevens over verschillende activiteiten in de applicatie te analyseren.
• Firebase maakt gebruik GTM for mobile V2 wat het makkelijker maakt om wijzigingen aan de tags door te voeren.
• Firebase is grotendeels gratis

Oefen en test!

Een woord dat vaak terugkwam tijdens Measurecamp was ‘test’. Zowel tijdens de implementatie als het gebruik van Tag management en analytics is het belangrijk om te testen. Enerzijds moet je jezelf vertrouwd maken met de platformen door ermee te werken. De digitale industrie staat niet stil dus het is voor zowel beginners als meer ervaren medewerkers belangrijk nieuwe technieken te omarmen. Anderzijds is het cruciaal dat je de implementaties zelf voortdurend test zodat je mogelijke problemen meteen opspoort en aanpakt. Ga dus iteratief te werk door aan de hand van verschillende sprints doelen te bepalen, te implementeren en te testen. Na elke sprint moet een feedbacksessie zorgen voor een nieuwe sprint die het voorgaande proces herhaald. Door deze 2 zaken in het achterhoofd te houden kunnen analyses makkelijker en sneller uitgevoerd worden.

Vince Van Gestel

Vince Van Gestel | 21 september 2016

Contacteer Ons