Key takeaways van Conversion Day 2016


Op woensdag 15/11/2016 vond Conversion Day van Bloovi opnieuw plaats, deze keer in hartje Brussel. Klaar voor een dag gevuld met interessante insights en nieuwe tools, maar ook om onze eigenste Lonneke Spinhof te bewonderen tijdens haar presentatie over hoe je het meest haalt uit on-site enquetes!

Marketing anno 2016

Allereerst sprak Christian Kinnear van Hubspot sprak in de Main Room over de volgende stap in het verhogen van omzet en groei door aan inbound marketing te doen. Zo vertelde hij dat je je aanpak moet aanpassen zodat je consument zijn noden je ultieme prioriteit worden. Dezer dagen zijn er zoveel tools en resources voor handen dat de marketing wereld een shift heeft meegemaakt. 60%  van je sales cycle is voorbij, nog voor dat je consument in contact is gekomen met je marketeer. Verder vertelde hij dat elk stuk content een opportuniteit is om gevonden te worden door de consument.

Kinnear: “Bouw een écht doelpubliek voor je product. Vanaf dat je stopt met betalen en er blijft geen publiek over, doe je iets verkeerd.“:

screen-shot-2016-12-08-at-15-36-45

Stop met gokken

Next up: Karl Gillis over hoe conversie optimalisatie hem een betere digitale marketeer maakte. Hij hamerde meerdere keren op het feit dat je dingen moet testen vooraleer je ze aanpast. Pas het design van je website niet aan omdat je designers denken “hé leuk, een nieuwe feature, die gaan we eens implementeren”, omdat je denkt dat die knop beter werkt als je hem blauw maakt,… Test test test. Stop met gokken. En doe gebruikersonderzoek, niet enkel marktonderzoek.

Bovendien is de kracht van woorden zò veel groter dan de kracht van design. Een voorbeeld hiervan: gebruikers gaan eerder klikken op “een verdeler vinden” i.p.v. “een verdeler zoeken”. Stop selling how you want to sell – sell the way people want to buy. En vooral: #greatmarkertingstartswithnotsucking 🙂

Humix-found(st)er Lonneke Spinhof legt uit hoe je het meest haalt uit on-site enquêtes. Kort samengevat:

  1. Bepaal wat je juist te weten moet komen.
  2. Hou het kort.
  3. Kies de juiste timing om het te vragen.
  4. Spreid de verzameling van je data over een periode.

Verder vertelde Alex Reinhold over hoe elke gebruiker anders is. Zo gedraagt een actieve gebruiker zich anders dan een nieuwe gebruiker, en die weer anders als een slapende gebruiker.

Facebook Advertising

In de namiddag focuste ik mijn aandacht op de talks rond Facebook en Facebook Advertising. Claudia Tluk waarschuwde voor het gebruik van interest targeting. Waarom? Bekijk je eigen interesses (volgens Facebook) maar een keer: https://www.facebook.com/ads/preferences/edit/. Als je het gebruikt, combineer het dan met gedrag targeting, demografische targeting of custom audiences.

Een goeie tip die ze gaf bij het gebruik van website traffic als targeting: denk ook aan het uitsluiten van bepaalde gebruikers. Als je bijvoorbeeld een luchtvaartmaatschappij bent en je target mensen die de pagina van een bepaalde bestemming bekeken hebben, remarket dan niet diegenen die al een ticket naar die bestemming gekocht hebben!

Ook zij concludeerde: Vertel niet het verhaal dat je wil vertellen, maar vertel het verhaal dat je publiek wil horen. En dit lijkt simpel, maar het is moeilijker dan je denkt.

© foto Bloovi

Anouck Van der herten | 8 december 2016

Contacteer Ons