Je klant centraal dankzij persona’s


Wil je echt je klant centraal plaatsen bij het ontwikkelen van je nieuwe website? Zorg dan voor goed opgestelde persona’s!
Al te vaak worden de eindgebruikers van je website volledig uit het oog verloren. Het gaat in de eerste plaats niet om wat je zelf denkt dat goed is, wel om WIE je website bezoekt en hoe je je website kan aanpassen naar hun wensen, noden en verwachtingen. Maar dan moet je natuurlijk eerst weten wie je bezoekers zijn!

Ken je gebruikers…

Wie bezoekt je website? En welke gebruikers wil je graag bereiken?Gaat het om een jonge groep onder de 25? Of zijn er ook bezoekers van middelbare leeftijd? En hebben zij interesse in de laatste nieuwsberichten of eerder in het vertrouwde YouTube kanaal?

Probeer in deze fase zoveel mogelijk informatie te achterhalen over je potentiële eindgebruikers aan de hand van een grondig gebruikersonderzoek. Dit doe je door de juiste vragen te stellen en je gebruikers te observeren.
Wat vinden zij immers van je dienst of website? En hoe gaan zij te werk tijdens hun zoektocht op je site?

Deel vervolgens alle potentiële gebruikers in in goed onderbouwde groepen met elk hun specifieke eigenschappen. Dit zijn je doelgroepen. Stel voor iedere doelgroep 1 of meerdere persona’s op die je in het volgend stadium verder zal gaan uitwerken.

Breng je persona’s tot leven

Nu is het belangrijk om je persona een eigen identiteit te geven. Geef een naam, leeftijd, geslacht en andere profielkenmerken mee; maar denk ook aan het karakter, gedrag en de verbondenheid met jouw product.

Wat verwacht je persona, en wat wil hij zeker niet? Welke relatie heeft hij/zij met jouw website of product? Wanneer haakt je persona definitief af of hoe kan je hem helemaal overtuigen?

Deze persona’s zijn niet enkel belangrijk voor de start van je project; maar ook in een later stadium vormen zij de basis bij het nemen van beslissingen over functionaliteit en ontwerp. Je hebt nu immers een duidelijk beeld van je eindgebruiker; en deze staat vanaf nu centraal!

Gwen Van Campenhout | 4 oktober 2016

Contacteer Ons