Hotjar implementatie op informatieve websites


Velen onder jullie zullen al van Hotjar gehoord hebben als het gaat over e-commerce websites. Maar kan je deze tool ook inzetten voor informatieve websites? Wij bij Humix hebben de tool even losgelaten op onze eigen website en delen onze ervaringen graag met julllie!

Wat is Hotjar?

Hotjar is een toegankelijke en moderne web analytics tool. De tool omvat 5 componenten: heatmaps, session recordings, funnels, form analytics en user feedback. Hotjar biedt voor deze 5 componenten begrijpbare rapporten met filter-en segmenteermogelijkheden en helpt je zo om snel en makkelijk problemen op je website op te sporen en op te lossen.

Een all-in-one analytics tool

Hotjar is met zijn 5 componenten een overkoepelende analytics tools die je helpt om kwalitatieve data te verzamelen, en afhankelijk van je formule eventueel ook kwantitatieve data. We bespreken in deze blogpost component per component en bekijken wat je ermee kan doen en wat wij ermee doen op onze eigen informatieve website.

(Ter info: we gebruiken de basisversie die niet betalend is en enkele beperkingen heeft.)

Heatmaps

Heatmaps tonen je waar bezoekers klikken, scrollen en waar ze naar kijken. Dit helpt je om trends in je bezoekersgedrag op te sporen en zo te ontdekken welke content het goed of minder goed doet op je site. Hotjar biedt click heatmaps, scroll heatmaps en movement heatmaps aan. Zo kan je bijvoorbeeld gaan analyseren welke content je best waar plaatst.

 

Session Recordings

Hotjar maakt kleine filmpjes van de activiteiten van elke bezoeker op je website. Alle paginaviews, kliks, scrolls, pagina interacties en ingevoerde tekst worden weergegeven in de video’s. Je kan de snelheid aanpassen, opmerkingen toevoegen en de video’s delen. Je krijgt ook per bezoek heel wat gegevens mee waar je dan nadien de video’s op kan gaan filteren: tijdstip, locatie, toesteltype, browser, duur van de sessie, aantal bezochte pagina’s, specifieke pagina’s, enzovoort.

Uit deze video’s kan je heel wat informatie halen over jouw informatieve website. Maar je wil natuurlijk niet video per video gaan bekijken, daarom komt het erop neer om de filtermogelijkheden goed te gaan gebruiken.

Enkele zaken waar wij mee aan de slag gingen, zijn de volgende:

  • Hoeveel bezoekers komen uit België?
  • Hoeveel bezoekers bekijken onze contactpagina?
  • Hoeveel bezoekers komen via onze blog op de website terecht? En hoeveel daarvan zoeken na een blogpost nog meer informatie?
  • Hoeveel bezoekers lezen onze cases?
  • Wat zijn de verschillen in gebruikersgedrag tussen desktop en mobile?

Ga even aan de slag met de filters en je zal versteld staan hoeveel informatie je hieruit kan halen. Nadien kan je alsnog enkele filmpjes die je aandacht trekken volledig bekijken.

Funnels

Met behulp van funnels kan je de navigatie doorheen de pagina’s analyseren. Zo kan je de gevolgde trajecten op je website analyseren en nagaan waar je bezoekers het vaakst afhaken; de zogenaamde drop-offs. Dit wordt vooral gebruikt op e-commerce websites.

Form analytics

Hiermee kan je de formulieren en invulvelden op je website gaan analyseren, bijvoorbeeld op de contactpagina. Hotjar meet de drop-offs bij elk invulveld en zo krijg je inzicht in welke velden conversie behelpen of vermoeilijken. Je kan meerdere formulieren analyseren en Hotjar genereert per formulier een rapport met de gespendeerde tijd, het aantal interacties, de drop-offs per veld, enzovoort.

User feedback

Via Hotjar kan je op je website user feedback verzamelen. Aan de hand van incoming feedback verzamel je onmiddellijke feedback over de beleving van je bezoekers. Aan de hand van polls kan je je gebruikers vragen waarom ze een bepaalde pagina verlaten, wie ze zijn of wat ze van de pagina denken. Met surveys tenslotte kan je je gebruikers vragen waarom ze je site bezoeken, wie ze zijn en hoe jij je website kan verbeteren.

Conclusie

Heel wat tools overspoelen je met data terwijl Hotjar je juist snel en efficiënt naar de belangrijkste problemen en opportuniteiten leidt. Je kan dus zeker heel wat interessante informatie uit deze tool halen, ook al heb je een informatieve website. Met de niet-betalende basisversie geraak je al ver en het leukste is dat je in enkele klikken de tool kan opzetten. Wij zijn alvast overtuigd van het potentieel van deze tool, jullie ook?

Annelies Jans | 18 december 2017

Contacteer Ons