Hoe migreer ik mijn website naar https?


Migreren heeft vele voordelen. SEO-technisch zal Google je bijvoorbeeld hiervoor belonen, maar je kunt er ook een hoop mee verliezen. Bekijk onderstaande adviezen om te zorgen dat je migratie goed verloopt, of laat Humix een complete scan doen en een advies op maat geven.

http –> https

Google ziet de http-variant en de https-variant van de website als verschillende domeinen. Met andere woorden: de gevolgen van een migratie naar https zijn qua SEO net zo ingrijpend als het overstappen naar een geheel nieuwe domeinnaam met een bijbehorende nieuwe url-structuur. Zorg ervoor dat de complete HTTPS configuratie een hoge score krijgt van A of A+. Gebruik hiervoor deze tool om te testen: https://www.ssllabs.com/ssltest/

SSL Certificaat

Gebruik een certificaat van een betrouwbare autoriteit welke gemachtigd is om deze certificaten uit te geven (bv Comodo, Symantec of GlobalSign). Gebruik het liefst een certificaat met een 2048-bit private key. Google heeft dit inmiddels als een vereiste gesteld.
Er zijn 3 soorten validatie en certificaten verkrijgbaar

  1. Domein validatie (slotje zonder groene adresbalk)
  2. Organisatie validatie (slotje zonder groene adresbalk met bedrijfsgegevens)
  3. Uitgebreide validatie (slotje met groene adresbalk en bedrijfsnaam)

Mocht je er toch een aanschaffen, neem er dan eentje met een lange geldigheidsduur.

Backlinks

Bekijk het backlinkprofiel en ga na of het mogelijk is om belangrijke backlinks te vervangen door de nieuwe https-variant. Helaas kan je dit niet zelf en zal je bij belangrijke links eventueel contact op moeten nemen met de beheerder van de website om dit te wijzigen. Heb je toxic links, verzoek dan aan Google deze te verwijderen (disavow links).

Canonical url’s

Vervang alle canonical url’s van je website door de nieuwe https-variant. Zo help je Google om te bepalen welke versie van je website in de rankings moet terugkomen.

301 redirects

Plaats permanente doorverwijzingen vanaf de oude pagina-url’s naar de https-varianten van deze pagina’s middels 301 redirect. Maak bijvoorbeeld een export van de oude url’s en breng in kaart waar deze naar toe moeten linken. Deze kun je via een script in een keer wijzigen. Plaats niet voor iedere url een doorverwijzing naar de homepage omdat de linkwaarde van de pagina’s dan verloren gaat. Best practice is om echt elke oude url om te zetten naar de nieuwe. Om eventuele caching problemen te voorkomen kan in de eerste dagen worden gewerkt met 302 redirects. Als alles goed blijkt te werken kun je deze na enkele dagen omzetten naar een 301.

Internal linking

Vervang alle interne links op de website voor de https-variant van deze link. Dat geldt voor tekstlinks maar ook voor bijvoorbeeld afbeeldingen, stylesheets en meer.

Social Media

Controleer de socialmediakanalen (vooral Google+) en vervang overal de url voor de https-variant.

Search Console

Voeg de https-variant van je website toe als property in Google Search Console. Doe dit voor zowel de versie met als zonder www voor de url. Je zult zien dat er een afname zal plaatsvinden in de http versie qua verkeer, CTR etc en dat dit zal toenemen bij de https versie.

Sitemap – robots.txt

Controleer de sitemap en het robots.txt-bestand van je website en vervang waar nodig http door https.

Google Analytics

Vervang de url van je website in Google Analytics en in alle andere tools die via scripts toegang hebben tot jouw website. Klik in Analytics op ‘Beheerder’ en vervolgens op ‘Property-instellingen’ bovenaan de middelste kolom. Bij de optie ‘standaard-url’ kies je voor https.

Htaccess rewrite

Uiteraard dienen alle inkomende requests welke nog een http bevatten te worden herschreven naar een https request. Middels onderstaande toevoeging in je .htaccess kun je dit doen:

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTPS} !on
RewriteRule (.*) https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI}

Uiteraard is dit niet het enige wat er bij een migratie komt kijken. Wil je meer informatie over een migratie of gewoon eens bekijken wat de mogelijkheden zijn op jouw site beter te laten presteren? Neem dan contact met ons op.

Andreas Remes | 17 oktober 2016

Contacteer Ons