Google Ranking Verhogen: Praktische SEO Tips 2018


Je kent het gevoel vast wel; je spendeert uren aan (het ontwikkelen van content voor) je website, om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat je website & content nergens te vinden zijn in de Google zoekresultaten… (been there done that)

seo tips 2017Zeer zonde, want er zit vaak meer potentieel in dan je zelf had kunnen hopen…

En hoewel je nooit echt op voorhand kan inschatten of je content al dan niet goed zal scoren in de Google zoekresultaten, kan je de kansen om je Google Ranking te verhogen wél aanzienlijk doen stijgen. Dit door rekening te houden met enkele eenvoudige optimalisaties die je snel kan toepassen.

Ik krijg regelmatig de vraag “Hoe kom ik bovenaan in Google te staan?” of “Hoe kom ik op de eerste pagina van Google?”
Moest hier een eenvoudig antwoord voor zijn, zouden SEO experts overbodig zijn. Er zijn namelijk 1001 factoren die je SEO ranking kunnen beïnvloeden…

Maar er is zeker en vast hoop…

Volg deze SEO tips anno 2018 die ik in deze post toelicht en geniet van de voordelen van een betere ranking in Google.

Wie weet zal je net als deze blog een eerste plaats in de zoekresultaten kunnen bemachtigen:

Google Ranking Verhogen
P.S.: Lees zeker tot het einde, voor een leuke bonus 😉

 

SEO Tips 2018

google ranking verhogenWat is Google Ranking?

Kortweg: met Google Ranking bedoel ik alle factoren die invloed hebben op hoe goed (of slecht) je website en/of content zal scoren in de Google zoekresultaten. Er zijn factoren die minder zwaar doorwegen dan andere, factoren die technische ondersteuning vereisen en noem maar op.

Los van dit alles zal ik het hier vooral hebben over de on-page factoren die je zelf kan toepassen en waar je meteen mee aan de slag kan.

Voor de echte die-hards; hier alvast een overzicht van alle Search Engine Ranking factoren

Let’s dive in…

SEO tip #1 – Doe een zoekwoorden onderzoek

Dit heb je waarschijnlijk wel eens eerder gehoord…

Voor de één of andere reden merk ik dat het velen afschrikt als ik over zoekwoorden onderzoek of keyword research begin. Toegegeven, er zijn duizend en één manieren én tools die je kan gebruiken om van start te gaan met een zoekwoorden onderzoek. Je kan dit zo uitgebreid doen als je zelf wilt.

Maar het hoeft absoluut niet ingewikkeld te zijn…  Er zijn ook eenvoudige én snelle manieren om je zoekwoord(en) te selecteren.

Een praktisch voorbeeld waar je meteen mee aan de slag kan, zonder dat je hier een bepaalde tool voor moet aanschaffen, is Google zelf

Stel ik wil een blog schrijven over hoe je je “Google Ranking” een boost kan geven (ahum). Dit is hoe ik te werk ga:

Google auto-suggest at your service…

Nu heb ik meteen een idee waar mensen naar op zoek zijn als het over “Google Ranking” gaat

Deze resultaten (long-tail keywords) zijn gebaseerd op queries die zeer relevant zijn aan je initiële zoekopdracht. (no shit sherlock)

Maar het wordt beter.

Naast deze lijst met suggesties, vind je onderaan de resultatenpagina van de zoekopdracht nog enkele voorstellen:

google ranking verhogen

Deze resultaten zijn gebaseerd op het principe van “Latent Semantic Indexing”.

Met deze combinatie van ‘long-tail keywords‘ & relevante zoekwoorden had ik, vooraleer ik aan mijn blog ben begonnen, al een goed idee waar mensen naar op zoek zijn als het over “Google Ranking” gaat. Zo zal ik niet enkel gevonden worden voor deze exacte zoekterm maar binnenkort ook voor termen als:

  • “Google Ranking Verhogen”
  • “SEO Tips”
  • “Gevonden worden in Google”

Zo heb je meer kans om gevonden te worden voor meerdere zoektermen, met het ultieme doel om een groter publiek te bereiken.

Deze zoekwoorden kan je gebruiken doorheen je tekst of, wat je ook kan doen, is ze gebruiken als tussentitels. Dit hoeft niet altijd letterlijk te zijn. Google is ondertussen slim genoeg om te weten dat “Google Ranking Verhogen” hetzelfde is als “verhoog je Google Ranking”.

Let op: gebruik je zoekwoorden met mate. Je schrijft tenslotte niet voor zoekmachines maar voor mensen.  In de tips die volgen zal ik toelichten waar je de termen die je intussen hebt geselecteerd het meest effectief kan gebruiken.

SEO tip #2 – Optimaliseer de Titels van je pagina’s & blog 

Je titel is ongetwijfeld de voornaamste SEO factor van je pagina. Het is daarom ten allen tijden aangeraden om je belangrijkste zoekwoord hierin te verwerken. En liefst zo dicht mogelijk aan het begin van je titel. Er wordt namelijk meer ‘gewicht’ toegekend aan de eerste woorden in een titel.

Voorbeeld (indien we willen ranken voor “zoekwoorden onderzoek”):
Minder goed: Wat zijn de best practices voor een zoekwoorden onderzoek in 2017?
Goed: Zoekwoorden onderzoek 2017 – Best practices

SEO tip #3 –  Gebruik toepasselijke bijwoorden in je titel.

Click Through Rate

CTR = Clicks / Impressions

Geloof het of niet, maar het gebruik van bijwoorden kan je Google Ranking een serieuze boost geven. Dit komt omdat een groot aandeel van alle zoekopdrachten wel één of ander bijwoord bevat ( –> long-tail keywords).

Wanneer je zo’n bijwoord gebruikt, is de kans dus groter dat je ook voor deze zoekopdrachten in de resultaten verschijnt.

Voorbeeld van bijwoorden:

“2017”, “Beste”, “review”, “Gids”, “Checklist”

Dit heeft niet alleen een directe invloed op je positie in de zoekresultaten, maar ook op de Click-Through-Rate van je blog.

SEO tip #4 – Optimaliseer je hoofd- en tussentitels

voorbeeld alinea indelingDe H1 is je hoofdtitel. Alle tussentitels die volgen (H2, H3, …) dienen (zoals in punt 1 vermeld) eveneens te worden voorzien van je belangrijkste zoekwoorden. De structuur die je hiervoor best hanteert is als volgt (zie afbeelding):

Tip: Gebruik slechts één H1 per pagina.

SEO tip #5 – Je belangrijkste zoekwoord in de intro van je blogpost / artikel.

Gebruik je zoekwoord in de eerste 100-150 woorden van je artikel.

Dit is waarschijnlijk iets wat je automatisch doet. Maar toch een belangrijke vuistregel om in het achterhoofd te houden. Google zal sneller begrijpen waar je pagina over gaat!

SEO tip #6 – SEO-vriendelijke URLs = hogere Google Ranking!

Google heeft zelf aangegeven dat er meer gewicht (lees: aandacht) wordt gehecht aan de eerste 3 tot 5 woorden in een URL. Zorg dat je URLs kort en krachtig zijn.

Ik val misschien in herhaling maar: Gebruik ook in de URL telkens je belangrijkste zoekwoord

TIP:
Vermijd lelijke / nietszeggende URLs: humix.be/blog/35469/
Vermijd lange URLs: humix.be/blog/in-deze-blog-ga-ik-het-hebben-over-zoekmachine-optimalisatie/SEO/rafc-ploeg-vant-stad/lol/

legandarische blog post

SEO tip #7 – Maak gebruik van media

Tekst is ook maar tekst…

Zorg voor toepasselijke afbeeldingen, videos, infographics, …
Niet alleen maakt dit je blogpost minder ééntonig en zorgt het voor meer structuur, het zorgt er ook voor dat mensen langer op je pagina blijven (time on page) en dat ze je website minder snel zullen verlaten (bounce rate). Time on page (liefst zo hoog mogelijk) & Bounce Rate (liefst zo laag mogelijk) zijn twee ranking factoren die Google hoog in het vaandel houdt.

TIP: Zorg dat afbeeldingen gepaard gaan met relevante ALT tekst. Gebruik in minstens 1 van je afbeeldingen je belangrijkste zoekwoord. Wéér een manier om Google een idee te geven waarover je pagina gaat, en dus meer kans om hoger te ranken in de organische zoekresultaten.

SEO tip #8 – Gebruik externe links naar relevante pagina’s

Er is een reden waarom ik doorheen deze blog hier en daar link naar een andere pagina/website. Externe (of outbound) links naar pagina’s die relevant zijn aan het onderwerp van jouw pagina, helpen Google om sneller te ‘begrijpen’ waarover je pagina gaat.

Het gebruik van meerdere bronnen is dus niet alleen een meerwaarde voor de lezer, maar geeft ook een indicatie van de kwaliteit van je content.

SEO tip #9 – Interne link building

Het wordt aangeraden om 2 tot 3 interne links per blog te gebruiken naar pagina’s binnen je eigen website. Dit kan naar een relevante blog post zijn die een bepaald onderwerp iets uitgebreider behandelen, of, afhankelijk van je website, naar een contact pagina, een diensten pagina of een productpagina.

SEO tip #10 – Optimaliseer de snelheid van je pagina

page speed insightsGoogle heeft zelf toegegeven dat de laadtijd van een pagina wel degelijk een SEO ranking factor is (en als je er over nadenkt, maar goed ook). Het laden van een pagina zou niet langer dan 3-4 seconden mogen duren.

Maar hoe beïnvloedt je in hemelsnaam de snelheid van een pagina?

De minder evidente manieren:

  • Gebruik een content delivery network
  • Upgrade naar een snellere hosting provider. (deze zijn meestal iets duurder, maar is vaak een ROI positieve investering).

Maar wat naar mijn mening de eenvoudigste manier is om je website een snelheidsboost te geven:

  • Het comprimeren van afbeeldingen.
    • Dit kan je handmatig doen. (Of indien je WordPress gebruikt als CMS zijn hier ook enkele plugins voor beschikbaar die dit veel eenvoudiger maken.)

De snelheid van je website (of een bepaalde pagina) kan je HIER testen

SEO tip #11 – Gebruik Social Share Buttons.

Hoewel aantal “shares” en “likes” geen directe rol spelen in de Google ranking van je website, zorgt dit er wel voor dat je een groter publiek bereikt.

Een groter publiek betekent tevens dat de kans groter is dat iemand naar je content zal linken (Link building). Onrechtstreeks hebben ‘social signals’ dus wel degelijk een invloed op je ranking.

social signals

Last but definitely not least…

SEO tip #12 – Zorg voor uitgebreide content.

Een studie op 1 miljoen Google zoekresultaten heeft aangetoond dat langere blog posts & artikels wel degelijk meer kans maken om hoger te ranken in de Google zoekresultaten.

Google Ranking

Zoals we uit bovenstaande grafiek kunnen afleiden zijn 1900 woorden het streefdoel van iedere blog post.

Uiteraard is dit, afhankelijk van het onderwerp, niet altijd haalbaar. (En er is slechts zoveel dat we uit onze duim kunnen zuigen). Probeer toch steeds te mikken op een 1000+ woorden. Tevens heb je zo meer kans om te ranken voor “long-tail” keywords. Hoe meer content, des te meer kans je hebt op een betere Google Ranking.

 

Conclusie:

Met deze SEO tips kan je meteen aan de slag om je volgende blog post tot ongeziene hoogtes te tillen. (Oké dat is misschien wat overdreven, maar ik beloof je dat het je rankings positief zal beïnvloeden 😉 ).

Niemand houd je trouwens tegen om reeds bestaande blog posts te optimaliseren naar deze standaarden. Indien je Search Console (van Webmaster Tools) hebt gekoppeld aan je website, zal je trouwens op de voet kunnen volgen welke impact deze kleine inspanningen kunnen maken op de ranking van je website.

Wil je je business en website die extra SEO boost geven én je concurrenten het nakijken geven in de zoekmachines? Contacteer dan vandaag één van onze SEO experts!

 

Bonus: Google Rank Checker – De beste Search Engine Marketing tool 14 dagen gratis

Indien je deze blog tot het eind hebt gelezen, heb ik nog een leuke bonus voor je in petto. Als partner van SEMrush, één van de grootste spelers op de “Rank Tracker” markt, mogen wij namelijk enkele gratis trials uitdelen.

SEMrush biedt vele mogelijkheden waaronder:
– Zoekwoorden onderzoek (mét Keyword Difficulty Indicator, om meteen een idee te krijgen hoe moeilijk of makkelijk het is om te ranken voor een bepaald zoekwoord).
– Concurrentie analyse
– Uitgebreide SEO Analyses
– Ontdek alle advertenties die je concurrenten gebruiken, inclusief titels, descriptions, zoekwoorden & wat ze betalen per klik.
– Etc, etc, etc

Vul hieronder de link in van je website en ontdek zelf wat de mogelijkheden zijn van deze krachtige tool.

 

Kevin Haveau | 15 maart 2017

Contacteer Ons