#GAUCBE2015 Google Analytics user conference


Op donderdag 27 augustus vond de 2e editie van de #GAUCbe plaats. (Google Analytics User Conference Belgium).  Als officiële Google Partner mocht het Humix team (en hun laatste nieuwe aanwinst, mezelf) hier uiteraard niet ontbreken. Na een kleine road trip richting Brussel en een kort maar stevig ontbijt, maakten we ons klaar voor wat een waterval aan informatie zou worden… Van A/B testing tot het bouwen van dashboards. Van Google Tag Managerimplementatie tot uitgebreide data analyses. You get the point. Een 8-tal uren, 18 sprekers en heel wat onderwerpen later, was het concentratievermogen stilaan uitgeput. Toch heb ik nog even de tijd genomen om een overzicht te maken van alle belangrijkste zaken die me zijn bij gebleven.

Voormiddag

De dag werd ingezet door moderator Fiona De Brabanter, die met een feilloze Engelse uitspraak nog even de Analytics essentials op een rijtje zette. Hierna was Italiaan Andrea Mestriner aan het woord, hij had het over het optimalisatieproces en de evolutie van Hotels.com en hoe zij door te testen en te tweaken hebben gezorgd voor een effectief web design. Vooral opvallend is het aantal verschillende apparaten (3170) en unieke resoluties (1054) waarvoor het Hotels.com platform geoptimaliseerd werd.

Doriane Magnus had enkele leuke tips en tricks in petto voor GTM gebruikers (Google Tag Manager).  Van implementatie tot custom javascripts. Vooral dit laatste was voor mij, als junior web analyst, nog relatief nieuw.

Vervolgens sprak Lore van Besien over enhanced e-commerce reports in Universal Analytics en hoe dit wordt toegepast op Emob.eu, een internationale webshop voor huis- en tuinmeubilair. Inzichten in de checkout behaviour en principes als dimension widening (hoe je externe data in je Analytics rapportage kan uploaden) werden hier goed toegelicht. Google Advocate Daniel Waisberg ging hier ook nog dieper op in. Zo toonde hij aan dat ook externe data afkomstig van Social Media platformen eenvoudig te exporteren zijn naar Google Analytics. Verder raadde hij Google Trends aan om je eigen business te vergelijken met die van anderen (of Google Finance voor beursgenoteerde bedrijven). Ook ThinkWithGoogle.com is een aanrader om op de hoogte te blijven van digitale innovaties, nieuwe analyse inzichten etc..

Bruno Dillen ging verder met A/B testing. Dit kan op vele manieren worden toegepast, waaronder navigatieonderdelen, volledige pagina templates en zelfs SEO tactieken. Tevens is A/B testen meer dan het aanpassen van een kleur (of toch in de meeste gevallen…)

Namiddag

Na de middag was Jaap-Willem van de Plasse aan het woord. Met de focus op mobiele applicaties, kaartte hij o.a. de mogelijkheden aan van cross-device tracking.  Hoe gebruikers op zowel pc, tablet en smartphone d.m.v. een user ID (UID) worden geïdentificeerd om zo de invloed van elk apparaat in het aankoopproces te bepalen.

Robbe Lammerant en Lieselotte Van Tieghem hadden het in de “Blue Room” over het feit dat vele bedrijven niet weten wat doen met hun “big data en hoe belangrijk de kracht is van een multidisciplinair team, waarin de samenwerking tussen IT en marketing centraal staat. Het analyseren en verwerken van data gebeurt daarom best in fases. Zo moet er eerst en vooral gezorgd worden dat de juiste basics (waaronder filters) worden toegepast. Vervolgens kan worden gefocust op interne data, om dan tot de “big data” (lees: externe data) over te gaan.

De presentatie van Stéphane Juricic was een praktische benadering van de inzichten die Analytics kunnen verschaffen in een business met miljoenen euro’s jaarlijkse omzet. Nogmaals werd hier de belangrijkheidsgraad van een goede planning en implementatie in kaart gebracht.

Als voorlaatste was de enthousiaste Claudia Kosny aan de beurt. Zij bracht inzichten in hoe online data kan worden geoptimaliseerd met behulp van hetmeasurement protocol. Dit stelt je in staat om ook van andere applicaties dan websites of mobile apps data naar Analytics te sturen. Bijvoorbeeld een kassasysteem in een fysieke winkel, of de openrate van email nieuwsbrieven. Interresant was dat Claudia het measurement protocol ook inzet om data over het bestelproces naar Analytics te sturen. Volgens haar kan de standaard e-commerce tracking in Analytics tot maar liefst 8% afwijken van de werkelijke bestellingen. Door de data vanuit je e-commerce oplossing (server side) via het measurement protocol naar Analytics te sturen zorg je voor 100% accurate data.

Ten slotte de “hoofdspreker” van de dag. Ajay Nainani, product manager van Google USA die speciaal tot ons Belgenlandje is gevlogen om ons de laatste Google nieuwigheden aan te kondigen. Zo had hij het over een upgrade van Google Tag Assistant die velen van ons zullen weten te appreciëren. Vanaf nu is het mogelijk om sessies “op te nemen” en zo je Analytics implementatie te debuggen. Maar meer hierover in een andere blogpost.

Ook hebben we via Ajay (tijdens het netwerkuurtje) vernomen dat ze daar in Amerika volop bezig zijn met een oplossing te zoeken voor referral spam. Momenteel hebben we de mogelijkheid om referral spam te filteren uit onze data, het enige probleem hiermee is dat we enkel de juiste data te zien krijgen vanaf het moment deze filters worden toegepast. Binnenkort zou het ook mogelijk zijn om deze filters toe te passen op historische data… Something to look forward to!

 

Kevin Haveau | 31 augustus 2015

Contacteer Ons