Google Analytics gebruikt nieuwe termen


Vanaf vandaag maakt Google Analytics gebruik van nieuwe terminologie. Er wordt niet langer gesproken over Bezoeken en Bezoekers. Deze verandering komt er door een verbeterde integratie van mobiele en website data. De verandering werd gisteren aangekondigd op G+ door het Analytics team van Google. Daarin werd gesproken over een “incrementally roll out over the next week”, maar we merkten de verandering deze ochtend al op in onze accounts.

Waarom deze verandering in terminologie?

In principe is de naamsverandering niet de echte grote wijziging. Het is het resultaat van een betere integratie van mobiele en web data in de analytics rapporten. Vanaf nu kan je zowel app als website data verzamelen in dezelfde rapporterings view. Tot vandaag werd er een verschillend terminologie gebruikt voor app-rapporten en web-rapporten. Zo werd er in de app-rapporten gesproken over Actieve Gebruikers, terwijl dit in de web rapporten Bezoekers waren. Door de integratie van beiden in één en hetzelfde rapport moest er naar een nieuwe naam gezocht worden die beide ladingen dekt.

Daarom de verandering van:

  • Bezoekers/Actieve Gebruikers in Gebruikers
  • Bezoeken in Sessies

Voor de meeste mensen zal deze verandering niet veel impact hebben. De naamswijziging gebeurt automatisch in je rapporten. Als je echter de data van een mobiele app wilt blijven onderscheiden van je website data zal je hiervoor een filter moeten opzetten.

Opgelet echter voor mensen/bedrijven die gebruik maken van Google Analytics’ Core Reporting API (bv: voor het automatiseren van dashboards). Je queries moeten geüpdatet worden met de nieuwe namen. Anders zal je data plots niet meer binnen komen. Hier vind je een overzicht van alle dimensies en metrics.

Hoe moet je Sessies en Gebruikers interpreteren?

Persoonlijk zijn wij erg tevreden met deze verandering in terminologie. Het maakt het verschil tussen beide metrics duidelijker. We hebben in het verleden vaak ondervonden dat heel wat mensen bezoeken en bezoekers door elkaar halen. Bovendien is het ook een stap vooruit in het cross-device denken.

Een Sessie wordt geteld elke keer als iemand je website of applicatie bezoekt. Een Gebruiker wordt enkel de eerste keer geteld dat hij je website of applicatie bezoekt vanop hetzelfde apparaat of browser (binnen een bepaalde periode).

Enkel wanneer je Google Analytics implementatie gebruik maakt van de User ID (exclusief voor de Universal Analytics update), kan je gebruikers volgen over verschillende apparaten en browsers heen.

We leggen het even uit aan de hand van een voorbeeld. Iemand bezoekt je website vanop hun desktop op het werk (browser IE). Diezelfde avond surft hij nog eens naar je website vanop de laptop thuis (browser Chrome). De volgende dag surft hij via zijn iPhone (browser Safari) nog eens naar je contact pagina. Om even laten nog eens via de desktop op het werk te surfen (terug IE).

Dit voorbeeld resulteert in 3 Gebruikers en 4 Sessies. Terwijl het allemaal om dezelfde persoon ging. Stel nu dat je gebruik maakt van Universal Analytics met User ID én de bezoeker logt ook effectief elke keer in; dan pas krijg je in je rapporten 1 Gebruiker en 4 Sessies te zien.

Jente De Ridder | 18 april 2014

Contacteer Ons