“Fred” Google Algoritme Update


Google heeft onlangs (7/8 maart) een nieuwe update gelanceerd. Deze update, die ze genoemd hebben naar de bekendste Flintstone (Fred), zorgt weer voor wat wijzigingen in de Google algoritmes. Net zoals voorgaande updates (Panda, Hummingbird, …)  heeft deze update als doel om de gebruiker (jij & ik) een optimale(re) gebruikerservaring te bieden. Ondertussen is ook bekend wat nu net de gevolgen zijn van deze update.

Wie is Fred en wat is zijn probleem?

fred google updateFred heeft als doel om gebruikers voor te schotelen met nog relevantere & kwalitatieve zoekresultaten. Zo focust deze update sterk op kwaliteit & relevantie van content & ‘backlinks’ (dit zijn andere websites die linken naar jouw website). Websites die een sterk link profiel hebben opgebouwd en over relevante backlinks van domeinen met een hoge autoriteit beschikken, werden mogelijks beloond met een hogere keyword ranking.

Daar staat dan wel tegenover dat sites die beschikken over content van lage kwaliteit en/of meerdere backlinks van lage autoriteit (of irrelevante) domeinen (vaak verkregen dankzij “black hat SEO”) bestraft kunnen worden.  

Verder kunnen websites die (iets té) hard inspelen op het genereren van inkomsten ook bestraft worden. Denk vooral aan pagina’s die overvol staan met affiliate links en/of advertenties.

Is mijn website getroffen door de nieuwe update?

Dit kan je snel controleren via je Analytics tool. Merk je een drop of stijging in keyword rankings (en in organisch verkeer) rond 8 maart?

(Voor Google Analytics: Acquisitie > Kanalen > Organisch verkeer)

fred google update traffic drop

Ja ik merk een drop in organisch verkeer, wat kan ik hieraan doen?

In dit geval zijn er enkele optimalisaties die je kan overwegen:

  • Disavowen van backlinks vanuit irrelevante & lage autoriteits domeinen (de vuistregel is hier vooral quality > quantity, de kwaliteit van backlinks is belangrijker dan het aantal.
  • Zorg dat de links die je gebruikt doorheen je content relevant zijn aan de context van de pagina of het artkel.
  • Staat je website vol met advertenties? You know what to do…

 

“Maar ik heb enkel goede backlinks, kwaliteitsvolle content en ik spam mijn gebruikers niet met advertenties, toch merk ik een dipje in organisch verkeer”

Indien dit het geval is zijn er nog enkele technische aspecten die je even moet dubbelchecken. Zo kan het zijn dat je gebruik maakt van een chatvenster op je website die een groot deel van het scherm (op mobiel) in beslag neemt. Of misschien maak je gebruik van een store locator popup, die net als het chatvenster als ‘opdringerig’ kan worden bevonden.

 

Merk je dat het tijd is om je organisch verkeer een boost te geven? Contacteer ons vandaag en wij helpen je graag verder!

Kevin Haveau | 19 april 2017

Contacteer Ons