Een Facebook bedrijfspagina in 5 stappen


Grote webshops, kmo’s, de kruidenierszaak om de hoek.. Voor elk soort onderneming zijn er verschillende redenen waarom het hebben van een Facebook bedrijfspagina interessant is. Een Facebook bedrijfspagina beheren kan je op verschillende manieren aanpakken. Wil je puur informatief zijn, eerder amusant, of gewoon reclame maken voor je product? Welke reden ook waarvoor je een Facebook bedrijfspagina wil gebruiken, één ding blijft resoluut: een goed begin is alles!

Een bedrijfspagina aanmaken op Facebook

Achter elke bedrijfspagina op Facebook zit een persoonlijk profiel van iemand. Je kan geen pagina aanmaken op Facebook zonder met een persoonlijk profiel ingelogd te zijn. Wat je wel kan doen is een persoonlijke account omzetten in een Facebookpagina. In onderstaand filmpje leg ik je in enkele stappen uit hoe je dit doet:

Een andere optie is om je bedrijfspagina te koppelen aan je persoonlijk profiel. Dit is ideaal voor bijvoorbeeld een eenmanszaak. Eenmaal ingelogd kan je aan de slag door in de linkerkolom bij “Pagina’s” te klikken op “Pagina maken”. De eerste keuze die je moet maken is waarvoor je een pagina aanmaakt. Ben je een lokaal bedrijf, een grote organisatie of een goed doel? In dit voorbeeld kiezen wij voor “Bedrijf, organisatie of instelling”. Hierbij kies je een categorie waar je bedrijf deel van uitmaakt en geef je een bedrijfsnaam op. Als je dit gekozen hebt, ga je je pagina voorzien van de nodige informatie.

Stap 1 : bedrijfsinformatie

Vervolgens vraagt Facebook jou om een beschrijving van je bedrijf te geven en een link naar je website. Als je geen website hebt kan je hier bijvoorbeeld ook je Twitter-account opgeven. Nu is je bedrijfspagina klaar voor gebruik. Er is echter nog veel meer informatie die je kan (lees: moét) meegeven.

Ga naar de tijdlijn van jouw pagina en klik net onder je omslagfoto op ‘Info’. Om te beginnen kies je hier een Facebook-webadres i.p.v. een numerieke URL die Facebook automatisch voor je aanmaakt. Deze link kan je dan makkelijker gebruiken in bijvoorbeeld advertenties.

Als je bij Adres een bestaand adres opgeeft zorg je ervoor dat gebruikers op jouw plaats kunnen inchecken. Eens je dit aanmaakt komt er onder ‘Categorie’ nu ook ‘Subcategorie’ te staan. Let hier mee op. Je kan enkel bestaande subcategorieën aangeven, en voor bijvoorbeeld Humix staan er geen bruikbare of relevante subcategorieën tussen die exact aangeven wat wij doen. Maar eens je er één hebt ingevoegd, moet je minstens die ene laten staan. Je kan deze niet meer verwijderen. Omdat ik hetzelfde probleem ben tegengekomen heb ik dan ook dé oplossing. Als je weer klikt op ‘adres bewerken’ verwijder je het ‘adres’ en de ‘postcode’ en klik je op opslaan. Hierna klik je nog eens op ‘adres bewerken’ en staat er een gele kader boven het kaartje. Hier klik je op “deze plaats verwijderen” en hop, weg is de subcategorie.

Voorzie een duidelijke korte beschrijving die beknopt samenvat waarvoor jouw bedrijf staat. Deze beschrijving wordt ook weergegeven op de tijdlijn van jouw pagina. Bij de lange beschrijving kan je dan meer in detail treden over wat jouw bedrijf te bieden heeft. Verkoop je producten, dan kan je deze onder Producten opsommen. Ben je echter een servicebedrijf, som daar dan de services op die je biedt aan klanten.

Stap 2: profielfoto en omslagfoto

Een profielfoto op Facebook dient om snel herkend te worden op de tijdlijn of bijvoorbeeld in een reactie die je geeft. Ga voor een duidelijke en kwalitatieve afbeelding van je logo. Je profielfoto zorgt voor herkenbaarheid en verander je dus best niet al te veel.

De omslagfoto is een doos vol mogelijkheden. Je moet hem zien als een soort banner. Als een gebruiker je Facebook-pagina opent, is je omslagfoto het eerste wat hij ziet. Een tip: voorzie een goede call-to-action in de omslagfoto. Je kan niet onmiddellijk naar je website of een landings-pagina linken, maar je kan bij je omslagfoto wel een beschrijving voorzien waarin je naar die gewenste webpagina linkt.

De image die je gebruikt als omslagfoto kan je ook in jouw voordeel laten spelen. Laat je creativiteit de vrije loop door bijvoorbeeld je profielfoto visueel deel te laten uitmaken van je omslagfoto. Photoshop is je vriend. De afmetingen van een omslagfoto zijn de volgende:

851559_648123611901820_1364307922_n

Stap 3: verbinden met andere sociale media

Op je Facebook bedrijfspagina kan je linken naar de andere sociale media waar je gebruik van maakt. Om dit te doen moet je de app van dat bepaalde sociale medium installeren op je Facebook-pagina. We doen dat in dit geval voor Twitter. Je typt in de zoekbalk bovenaan Facebook “Twitter for Page” in. Onderaan de pagina die opent staat er een button “Install & Setting”. Hiermee voeg je de app toe aan je tabbladen. Dit is de menu die verschijnt net onder je omslagfoto. Als je Twitter hier niet onmiddellijk terugvindt kijk je best eens bij ‘Meer’.

Hetzelfde kan je doen voor Pinterest, Instagram, Google+,.. Als een gebruiker op jouw Facebookpagina op de tab van bijvoorbeeld Twitter klikken, krijgen ze jouw twitterfeed te zien, zonder Facebook te moeten verlaten.

Stap 4: content, content, content

Een Facebook bedrijfspagina is dezer dagen niets meer zonder content. Het is leuk om duizend volgers te hebben, maar als je deze volgers niet entertaint en ze interageren niet met jouw pagina, dan straft Facebook dit af door jouw berichten ook amper of niet aan hen te tonen. Het is dus beter om een kleiner aantal maar relevante volgers te hebben, dan ontzettend veel maar waarbij de interactie stopt na het liken van jouw pagina.

Stap 5: Adverteren

Een volgende stap is Facebook Advertising. Met Facebook Advertising kan je heel gericht online adverteren. Je kan segmenteren op leeftijd, geslacht, woonplaats, maar ook op welke school ze zitten, waar ze werken, of wat hun functie is. Zo kan je heel gericht advertenties tonen. Een hogeschool bijvoorbeeld kan tieners targetten die net afgestudeerd zijn van het secundair onderwijs. Enkel met Facebook kan je zo gericht targetten omdat dit het enige social medium is dat zoveel informatie over ons bezit en ons, bedrijven, toelaten om deze informatie in ons voordeel te gebruiken.

Verder biedt Facebook nog veel eigen tools aan, zoals Custom Audiences en Look-a-like Audiences, waarmee de mogelijkheden oneindig zijn.

Need some help? Contacteer een van onze experts zodat we samen tot de beste oplossing op maat van jouw bedrijf kunnen komen!

Andreas Remes | 19 januari 2015

Contacteer Ons