Conversion Conference 2016 – dag 2


DAG 2

Na een goede nachtrust en een stevig English breakfast zijn we klaar voor dag 2 van de Conversion Conference in Londen.

Het startschot werd gegeven door Guido Jansen, een psychologist en conversion manager bij Euroflorist. Hij heeft het vooral gehad over pursuasive e-commerce. Dus meer bepaald, hoe kunnen het we gedrag van de gebruiker gaan bespelen. Hij heeft hiervoor verschillende technieken toegelicht.

Één daarvan was het ugly brother effect zoals je hieronder kan zien. Met een “lelijke” Jerry in het midden vonden vrouwen de “mooie” Jerry het aantrekkelijkst. Met een “lelijke” Tom was de “mooie” Tom het aantrekkelijkst. Zo kan je dit ook gaan toepassen op producten om bijvoorbeeld mensen te laten kiezen voor een duurder product.

Steve Carrod was de volgende spreker, Hij heeft met zijn presentatie laten zien wanneer hij vindt dat een bedrijf klaar is om aan optimalisatie te doen.

Waar hij voornamelijk een antwoord op zoekt zijn de volgende drie vragen:

  • Verzamel je de juiste date?
  • Zijn het de juiste mensen die deze date gebruiken?
  • Is er een duidelijk proces voor handen voor deze mensen op de data te capteren?

Ook gaf hij interessante voorbeelden over hoe je een datalayer kan gebruiken voor optimalisatie. Maar zei er ook bij dat fouten in de datalayer kunnen zorgen voor gigantische fouten in bijvoorbeeld targeting of A/B testen.

Hieronder zie je hoe zij een ideaal testing proces zien:

schermafbeelding-2016-10-14-om-09-20-23

 

Dan was het aan onze landgenoot Karl Gilis, bekend om zijn passionele presentaties. Hij wou graag het misverstand uit de wereld helpen dat het nooit een goed idee is om een redesign van een website te doen. In sommige gevallen kan dit dus wel een goede zet zijn.

Wanneer?

  • Je hebt nog geen website
  • Je website s*cks
  • En wanneer je aan het maximum zit v/h potentieel van je website

De rest van zijn presentatie ging over hoe je het maken van een nieuwe website aanpakt. Daar hebben wij zelf ook al veel over geschreven onder onze dienst User Experience.

 

Vervolgens hadden we nog Lostmy.name. Lostmy.name is een start-up dat gepersonaliseerde kinderboeken verkoopt. Zeker de website eens bekijken als je op zoek bent naar een origineel cadeau’tje! Hij heeft 5 lessen gedeeld die hij heeft getrokken gedurende zijn tijd bij Lostmy.name.

Wat ik jullie hier graag wil meegeven is het volgende:

  • Als je een internationale webshop hebt is het belangrijk om te kijken of een test invloed heeft op alle landen of slechts op enkele. Een test die zij gedaan hebben had bijvoorbeeld een negatieve impact in de UK maar was een succes in de US.
  • Meeste bedrijven hebben schrik om testen te doen tijden hun drukste periode, bijvoorbeeld solden of feestdagen. Zij deden dit wel en met goede resultaten. Best doe je wel testen met een laag risico en je moet zien dat de testen relevant zijn voor die periode.
  • Test ook met je producten. Zij hadden bijvoorbeeld maar 1 product. Maar ze gingen dan testen of klanten geïnteresseerd waren in andere producten.
  • En waar zij ook hard aan werken is om een een echte testcultuur op te zetten binnen het hele bedrijf. Zo hebben ze een community opgestart binnen het bedrijf waar iedereen zeer enthousiast over is.

 

Tot slot was er Matthew Lerner van 500 startups die ons meer heeft verteld over hoe hij mensen rekruteert voor optimalisatie teams. Hieronder volgen 8 eigenschappen die hij zoekt in een Optimizer profiel:

  • Nederig
  • Nieuwsgierig
  • Wetenschapper
  • Artiest
  • Optimist
  • Hardnekkig
  • Bruggenbouwer
  • Integer

Al deze eigenschappen maken van jou een geschikte optimizer! Contacteer ons gerust als je denkt geschikt te zijn voor deze job!

 

Zo zit de Conversion Conference er al weer op voor dit jaar. Volgend jaar zijn we zeker terug van de partij!

Andreas Remes | 14 oktober 2016

Contacteer Ons