Cohort Analyse komt naar Google Analytics


Op Twitter verschijnen de laatste weken heel wat meldingen van Google Analytics gebruikers over een nieuw rapport: Cohort Analysis. Er staat momenteel nog een Beta-melding bij en het is slechts in een beperkt aantal accounts zichtbaar. Toch is dit erg goed nieuws. Wij kunnen alvast niet wachten tot het algemeen wordt uitgerold naar alle Analytics accounts.

Wat is een cohort analyse?cohort_analysis_kissmetrics

Een cohort is een groep van personen die een gemeenschappelijk kenmerk of ervaring hebben binnen een bepaald tijdsframe. Vertaald naar marketing termen is een cohort dus een segment en kan cohort analyse gezien worden als een vorm van segmentatie waarbij we rekening houden met een bepaald tijdsframe.

Vaak worden cohort analyses visueel voorgesteld in een tabel met kleurcoderingen. Maar ze kunnen evengoed voorgesteld worden aan de hand van grafieken of staafdiagrammen.

Wat heb ik aan cohort analyse in Google Analytics?

Cohort analyses worden vaak gebruikt binnen de medische wereld. Maar het kan eveneens relevant zijn voor je Google Analytics data. Stel je voor dat je wilt nagaan hoeveel Facebook leads op je site uitgeven gedurende hun customer life time ten opzichte van Twitter prospecten. Of je wilt weten of bezoekers die in jauari voor het eerst naar je site kwamen vaker terugkomen dan bezoekers die je site voor het eerst bezochten in februari. Of hoe lang het duurt voor iemand die iets kocht met kerstmis terug een aankoop plaatst.

cohort_analysis_report_google_analytics

Het Cohort Analyse Rapport zal terug te vinden zijn onder de Doelgroep sectie. De visuele voorstelling gebeurt aan de hand van een tabel waarin we verschillende tinten blauw zien terugkomen (zie voorbeeld hiernaast, met dank aan @GRathenau).

Als gebruiker kan je zelf de gegevens die weergegeven worden wijzigen aan de hand van een menu boven de tabel. Zo kan je kiezen voor een cohorttype (dimensie zoals bv datum van inschrijving/aanmelding) en statistiek (metric zoals bv % actieve gebruikers). Daarnaast kan je ook het timeframe aanpassen naar dagen, weken of maanden.

Cohort analyse in Google Anlaytics leent zich uitstekend om je bezoekerstrouw te analyseren. Zo kan je bijvoorbeeld cohorten maken op basis van hun maand van inschrijving en het aantal actieve gebruikers opvolgen van maand tot maand. In onderstaande grafiek zie je een voorbeeld van een dergelijke cohort tabel. Je kan deze interpreteren als volgt:

  • We zijn er het afgelopen jaar in geslaagd om onze bezoekerstrouw te verhogen. Van de gebruikers die in januari registreerden op onze site kwam er slechts 24% terug in de maand na hun registratie (=februari). Terwijl van gebruikers die zich registreerden in oktober 48% terugkwam naar in de maand na registratie (=november).
    => Dit kan bv het patroon zijn van AdWords bezoekers waarbij we doorheen de tijd steeds gerichter targetten. We bereiken nu dus relevantere bezoekers met onze campagnes.
  • We merken dat we 7 maand na registratie ongeveer nog 17% actieve gebruikers overhouden. Dit aantal blijft vanaf dan redelijk stabiel.
    => Uit onze AdWords campagnes houden we dus 17% over als “vaste gebruikers”. Dit kan ons helpen bij de kosten en baten van de campagnes af te wegen.

cohort_analysis_example

Wanneer zal ik het Cohort Analyse rapport kunnen gebruiken?

Er is momenteel nog geen officiële communicatie van Google terug te vinden. Hierdoor hebben we nog geen zicht op Google’s verdere plannen met het Cohort Analyse rapport. De ervaring leert ons dat een dergelijke uitrol soms héél erg langszaam kan gaan (meer als een jaar tussen de eerste geruchten en algemene beschikbaarheid) of juist erg snel (uitrol naar iedereen binnen de maand). Er zit dus niets anders op dan af te wachten tot de rapporten ook in jouw account opduiken.

Wil je ondertussen toch al aan de slag gaan met cohort analyses? Doe dit dan gewoon buiten de Google Analytics interface om. Belangrijk hierbij is dat je “time stamps” kan meegeven met de acties die je wilt analyseren. Justin Cutroni schreef eind 2012 al een blogpost over hoe je cohort analyse kan gebruiken om Google Analytics data te interpreteren. Afgelopen zomer heeft Lunametrics een artikel geschreven over hoe je Google Tag Manager kan gebruiken voor een dergelijke implementatie.

Als je de nodige custom dimensions in Analytics hebt ingesteld kan je Excel of zelfs Google Spreadsheets gebruiken om je cohort analyse te visualiseren. Bij GoSquared maakte ze een handige SlideShare presentatie over hoe je dit juist aanpakt. Tenslotte bieden ook heel wat SaaS dashboarding oplossingen cohort visualisaties aan. Zo kan je bijvoorbeeld KissMetrics inschakelen om een Cohort Report te bouwen met je Google Analytics data.

Moest je toch ergens vast lopen of er zelf niet volledig aan uit kunnen helpen wij je graag op weg. Aarzel niet om één van de Humix webanalisten te contacteren.

Andreas Remes | 9 januari 2015

Contacteer Ons