Boomdiagram rapportage in Google Analytics


Google heeft het afgelopen jaar weer heel wat nieuwe Analytics functies geïntroduceerd. Denk onder andere aan de Tag assistant recording feature die op de Google Analytics User Conference werd voorgesteld. Ook boomdiagrammen zijn nog relatief nieuw, maar hoe moeten we deze juist interpreteren?

Wat is een boomdiagram (of treemap)?

Een boomdiagram kan je interpreteren als een alternatieve manier om je data weer te geven. In plaats van je te moeten baseren op een overvloed aan cijfers en data is het nu heel eenvoudig om zowel positieve als negatieve trends te visualiseren. Op deze manier heb je sneller een beeld van de succesvolle en minder succesvolle statistieken in je account en dus een beter zicht op factoren die al dan niet aan verbetering toe zijn.

Wat kunnen we afleiden uit boomdiagrammen?

 

Zoals te zien op bijstaande afbeelding worden de resultaten op basis van logische kleurcodes weergegeven.

  • Positieve resultaten in het groen.
  • Negatieve(re) resultaten in het rood.                           

Een eenvoudig voorbeeld om dit op toe te passen zijn de CTR (Click Through Rate) en Bounce Rate. Bij de CTR zien we graag hoge cijfers, hoe hoger het percentage hoe beter. In een boomdiagram: hoe groener hoe beter. Omgekeerd zien we graag een zo laag mogelijke Bounce Rate. In dit geval zal een hoge bounce rate in het rood verschijnen.

Boomdiagrammen zijn beschikbaar op twee verschillende niveau’s. In onze Analytics account onder het “Acquisitie” rapport (links) kunnen we op“Adwords” niveau een boomdiagram vinden, alsook hebben we de mogelijkheid om voor “Alle verkeer” en bijhorende metrics een visuele representatie van zo’n treemap te raadplegen.

Op “Alle verkeer” niveau

GA zou GA niet zijn als er geen mogelijkheden waren om metrics met elkaar te vergelijken en te combineren

Zo kunnen we enkele Primaire meetcriteria combineren met Secundaire meetcriteria.

Primair meetcriterium Secundair meetcriterium
Behaalde doelen % nieuwe sessies
Doelwaarde Bouncepercentage
Nieuwe gebruikers Conversieratio van e-commerce
Opbrengst Doelconversieàçratio
Sessies Gem. Sessieduur
Transacties Pagina’s / sessie
Waarde per sessie

Op “Adwords” niveau
Primair meetcriterium Secundair meetcriterium
E-commerce
Opbrengst Conversieratio van e-commerce
Transacties Gemiddelde bestelwaarde
Waarde per sessie
Klikken
Klikken CPC (Cost-er-click)
Kosten CTR (Clik-Through-Rate)
Vertoningen ROAS (Return-on-ad-spend)
RPC (Revenue-per-click)
Overzicht
Doelwaarde Doelconversieratio
Nieuwe gebruikers
Sessies
Site gebruik
Behaalde doelen % nieuwe sessie
Bouncepercentage
Gemiddelde sessieduur
Pagina’s / sessie

Als wijze van voorbeeld (onderaan de pagina) hebben we de Kosten vergeleken met de Conversieratio van e-commerce. Op bijstaand boomdiagram kunnen we zien dat hoe hoger het Primair meetcriterium is (in dit geval de kosten) voor een campagne, des te groter het vlak waarin dit wordt weergegeven. Ook kunnen we op elk vlak nog verder doorklikken voor een gedetailleerdere weergave van elke campagne, steeds in de vorm van een boomdiagram.

Conclusie

Voordelen
  • Eenvoudige visuele representatie van zowel uw Adwords als Analytics platformen. (Analytics en Adwords dienen hiervoor wel gekoppeld te worden.)
  • Bekijk dagelijkse fluctuaties van uw online campagnes en marketing inspanningen.
  • Bespaar tijd (en geld) door in één oogopslag analyse inzichten te verschaffen.
Beperkingen

Momenteel is het in Analytics nog niet mogelijk om een boomdiagram te verwerken in een dashboard. In andere dashboarding tools zoals Klipfolio en Tableau heb je wel deze mogelijkheid.

Andreas Remes | 11 september 2015

Contacteer Ons