A/B testing, hoe begin je eraan?


Als je een website hebt staat er hoogstwaarschijnlijk een analytics tool op, en dan is de kans ook groot dat je reeds allerlei analyses gedaan hebt. Hoeveel bezoekers heb ik, vanwaar komen ze, hoeveel heb ik verkocht, … ? Of misschien ben je al wel aan gecompliceerdere analyses begonnen. Maar wat nu na al die analyses? Dan is het hoog tijd om de KPI’s van je website te verbeteren. En A/B testing gaat je hier enorm mee helpen!

A/B Testing: Hoe begin je eraan?

  1. Je begint veranderingen te doen aan de website op plaatsen waar je denkt dat het een goed idee is. En dan maar hopen dat de verkoop de lucht in gaat.
  2. Je gaat analyseren waar de meeste mensen afhaken of waar de flow hapert. Eens dat je weet waar het probleem zit, kan je gaan onderzoeken wat het probleem is.

Als je mag kiezen tussen de twee? Inderdaad! Nummer 2 is hoe de echte experts kijken naar A/B testing. Er komt natuurlijk nog veel meer aan te pas dan wat hierboven is beschreven. Maar als je deze gedachtegang volgt is dat al een stap in de goede richting. Helaas volgen nog veel te veel nummer 1. Met deze blogpost willen we jullie helpen om op een juiste manier met A/B testing om te gaan.

Peep Laja heeft hiervoor het ResearchXL framework gemaakt. Dit framework kan je gebruiken om de eerste stappen in A/B testing te zetten.

ResearchXL™ A/B Testing Framework

research

Dit framework kan je gebruiken voor al je optimalisatieprojecten. Het bestaat uit 6 stappen die je moet volgen om tot een goed testplan te komen:

Stap 1: Technische analyse

  • Cross-browser testing
  • Cross-apparaat testing
  • Conversie ratio per apparaat / browser
  • Site snelheid analyse

Stap 2: Heuristische analyse 


  • Identificeer “interessante testopportuniteiten”
  • Check de belangrijkste pagina’s voor relevantie, motivatie en twijfelgevallen.

Stap 3: Web analytics analyse

  • Analytics health check: Wordt alles gemeten? Is alles accuraat?
  • Opzetten van een measurement framework voor je KPI’s
  • Waar vloeien er bezoekers weg?

Stap 4: Mouse tracking analyse

  • Heat maps & click maps
  • Scroll maps
  • Gebruikers videos bekijken

Stap 5: Qualitative research / surveys 


  • Klanten surveys
  • Web traffic surveys
  • Chat logs
  • Interviews

Stap 6: User testing 


  • Identificeer usability & clarity problemen, waar kan men twijfelen?

Stap 7: Categoriseren en prioritiseren


  • Categoriseer en prioritiseer elk probleem en vertaal het naar een hypothese

Dit waren de 7 stappen van het Framework. Wil je er meer over weten? Ga dan naar zijn Peep’s blog voor het volledig Framework.

 

Andreas Remes | 14 april 2016

Contacteer Ons