10 voor- en nadelen van social logins


Een social login, ook gekend als een social sign-in, is een vorm van single sign-on waarbij men gebruik maakt van bestaande login-informatie van een sociaal netwerk zoals Facebook, Twitter, Google+ om zich aan te melden bij een derde website in plaats van een nieuwe login account te creëren speciaal voor die website.

Social logins zijn voornamelijk ontworpen om het inloggen voor eindgebruikers te vereenvoudigen en een hogere conversie te realiseren voor registraties. Het is natuurlijk handig wanneer men geen nieuwe login account moet creëren, d.w.z. een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord moet bedenken én onthouden. Maar willen eindgebruikers zich daarom overal met een bestaande (social) login aanmelden? En wanneer gebruiken we social logins en wanneer beter niet? We zochten de voor- en nadelen van het gebruik van social logins.

Voordelen van social logins

  1. Versnelde registratie

    Het gebruik van social logins kan het registratie- of inschrijvingsproces vergemakkelijken en dus versnellen.

  2. Social login voor sociale functionaliteiten

    Wanneer een consumentenwebsite sociale functionaliteiten wil aanbieden zoals het reageren op content, het delen van content, commentaar leveren en gamification kan een social login een meerwaarde bieden.

  3. Één login minder om te onthouden

    Met meerdere accounts, hebben mensen moeite met het onthouden van hun login gegevens. Wanneer ze gebruik maken van een social login moeten ze geen nieuwe login gegevens onthouden.

  4. Doelgerichte inhoud

    Websites kunnen profiel- en sociale data verkrijgen waarmee ze heel gericht gepersonaliseerde inhoud kunnen aanbieden aan gebruikers. Dit gaat o.a. over informatie zoals naam, e-mail, woonplaats, interesses, activiteiten en vrienden. Dit kan echter problemen creëren voor de privacy. Het kan ook resulteren in een vernauwing van de verscheidenheid van views en opties beschikbaar op het internet.

  5. Meerdere identiteiten

    Gebruikers kunnen op websites inloggen met meerdere sociale identiteiten zodat ze hun online identiteit beter kunnen beheersen.

  6. Enorme bezoekersdata

    Social login biedt u instant demografische en psychografische gegevens van uw klanten, die gebruik kunnen worden voor een betere segmentatie, personalisatie en doelgerichte inspanningen.

  7. Gepersonaliseerde ervaringen

    Omdat je beschikt over meer gedetailleerde bezoekersdata, kunnen de bezoekerservaringen veel meer gepersonaliseerd worden.

  8. Social logins bieden vertrouwdheid

    Als je merk niet bekend is, kan het zien van vertrouwde logo’s als Facebook, Twitter of andere sociale media de bezoekers een groter gevoel van vertrouwdheid en comfort bieden.

  9. Mogelijk minder mislukte logins

    Wanneer men geen gebruikersnamen en wachtwoorden moet onthouden, zijn er mogelijk minder mislukte inlogpogingen. Dit onder voorbehoud dat men nog weet welke (social) login men gebruikt heeft.

  10. Eenvoudiger op mobiel

    Het is vaak niet eenvoudig om zich te registreren via een smartphone. Een social login kan op smartphone een snelle en makkelijke oplossing bieden.

Nadelen van social logins

  1. Gebrek aan vertrouwen bij consumenten

    Men heeft vaak een gebrek aan vertrouwen in het bedrijf (website) om hun persoonlijke gegevens op een correcte manier te gebruiken. Men wil niet dat een bedrijf nutteloze (bedrijfs)informatie post op hun social media profiel. Men is bang om gespammed te worden.

  2. Consumenten uitsluiten die niet op sociale media actief zijn

    Om verschillende redenen, gebruikt niet iedereen social media. Daarom zou men een groot deel van het doelpubliek uitsluiten als men enkel een social media login gebruikt.

  3. Social logins kunnen valse informatie bevatten (data accuracy)

    Mensen gebruiken niet altijd accurate gegevens bij het creëren van een sociale media-account of ze gebruiken de e-mailaccounts niet meer waarmee ze zich registreerden. Ook is het afhankelijk van de privacy settings van een persoon of je toegang krijgt tot zijn of haar informatie.

  4. Sociale netwerken/logins worden soms geblokkeerd

    Het gebruiken van social logins via platformen zoals Facebook kan er onbedoeld voor zorgen dat websites van derden onbruikbaar worden binnen bepaalde bibliotheken, scholen of werkplekken die sociale netwerken blokkeren om productiviteitsredenen. Het kan ook problemen veroorzaken in landen met een actief censuurbeleid waar een website die niet gecensureerd is, toch geblokkeerd wordt als een social login van een gebruiker geblokkeerd is.

  5. Verlies van controle aan een derde partij

    Als Facebook, Twitter of andere netwerken niet werken of er storingen plaatsvinden, dan hebben gebruikers geen toegang meer tot hun accounts op andere sites met behulp van hun social login. Ook kan een klant zijn social media account annuleren. Als die account gebruikt werd om in te loggen op een andere website, wordt ook die account geannuleerd.

  6. Security issues

    Als één van deze social identity providers gehacked wordt, worden alle accounts die men gebruikt om in te loggen ook aangetast.

  7. Te veel opties

    Meerdere social login opties aanbieden kan het lastig maken voor een bezoeker om te kiezen.

  8. Niet alles wordt vereenvoudigd

    Afgezien van een gebruikersnaam en wachtwoord, zal de gebruiker nog wel de meeste andere gegevens moeten ingeven zoals facturatiegegevens, betalingsmethode…

  9. Gebrek aan e-mailadressen voor klantenservice

    Niet alle sociale netwerkproviders geven toegang tot e-mailadressen. E-mail advertising is nog steeds een sterke marketing optie.

  10. Bezoekers vergeten welke social login ze gebruikten

    Tenzij men steeds dezelfde social media account gebruikt voor alle social logins, zullen bezoekers bij momenten vergeten welke social login ze bij deze website gebruikten, net zoals ze vergeten welke gebruikersnaam en wachtwoord ze hier gebruikten.

Conclusie

We kunnen besluiten dat het al dan niet gebruiken van social logins sterk afhankelijk is van de diensten die je biedt, het doel van je website of applicatie, je doelgroep, enz. Je zal altijd een afweging moeten maken tussen bovenstaande voor- en nadelen.

Enkel social logins aanbieden sluit gebruikers uit en zouden we daarom afraden.

Het combineren van een social login en een login met gebruikersnaam en wachtwoord is een mogelijkheid. Daarbij laat je gebruikers zelf beslissen hoe ze willen inloggen en bereik je zo jouw hoogste gecumuleerde conversieratio.

Tracht het aantal logins wel te beperken, want het is voor gebruikers makkelijker een keuze te maken met minder opties. Anders zullen ze ook bij een volgende bezoek niet meer weten welke login te gebruiken. 

Lonneke Spinhof | 25 juni 2015

Contacteer Ons